(karakteristični fragmenti)
...2. Da je Lukićev Opus objavljen ranije, ovaj pisac bi danas bio klasik naše savremene književnosti.
Koliko su nesrećne okolnosti našeg književnog života krive, koliko sam pisac, što tek sada počinje da bude dostupno njegovo Delo, to bi bila malo duža i tužnija priča.
3. Miroslav Lukić je tipčian primer zakasnelog pisca (u najboljem značenju ovog Bodlerovog izraza), ali i KONTRAVERZAN PISAC - pisac koji je decenijama odbijao da to bude.Lukić je, kao pesnik, ć u t a o - doslovno - više od dve decenije! Tek 1993. godine, kada je BIGZ objavio njegovu drugu pozamašnu knjigu pesama ZEMLJA NEDOĐIJA, Lukić je počeo redovnije da objavljuje.
Lukićevi vršnjaci (vršnjaci shvaćeni u najširem smislu, recimo, oni rođeni između 1948 - 1953), objavljivali su svoje knjige pesama, na stotine naslova; dobijali književne nagrade, sticali afirmaciju (u tom periodu u kome je Lukić ćutao, 1970 - 1992). Sećate li se, danas, nekih od tih naslova?
Miroslav Lukić nije objavljivao svoje knjige pesama u spomenutom periodu, ali ih je uporno pisao - to ove dve knjige izričito potvrđuju. Lukić je stvarao i odlagao, čekajući neka druga vremena, možda neki svoj trenutak...
Koliko su nesrećne okolnosti našeg književnog života krive, koliko sam pisac, što tek sada počinje da bude dostupno njegovo Delo, to bi bila malo duža i tužnija priča.
3. Miroslav Lukić je tipčian primer zakasnelog pisca (u najboljem značenju ovog Bodlerovog izraza), ali i KONTRAVERZAN PISAC - pisac koji je decenijama odbijao da to bude.Lukić je, kao pesnik, ć u t a o - doslovno - više od dve decenije! Tek 1993. godine, kada je BIGZ objavio njegovu drugu pozamašnu knjigu pesama ZEMLJA NEDOĐIJA, Lukić je počeo redovnije da objavljuje.
Lukićevi vršnjaci (vršnjaci shvaćeni u najširem smislu, recimo, oni rođeni između 1948 - 1953), objavljivali su svoje knjige pesama, na stotine naslova; dobijali književne nagrade, sticali afirmaciju (u tom periodu u kome je Lukić ćutao, 1970 - 1992). Sećate li se, danas, nekih od tih naslova?
Miroslav Lukić nije objavljivao svoje knjige pesama u spomenutom periodu, ali ih je uporno pisao - to ove dve knjige izričito potvrđuju. Lukić je stvarao i odlagao, čekajući neka druga vremena, možda neki svoj trenutak...
...Reč je o pesniku koji gleda svoja posla i koji, kao onaj Petrovićev Nemogući Ratar : duboko ore. Otpočeo je, ustvari, Veliko Pluženje.I sejanje. Lukić istovremeno seje odlaganje i bes, otpor i čežnju, bosiljak, bisere i seme božurova, mnoge ljubavne noći, jadove, verujući - mora nešto nići, kao u narodnoj pesmi. I n i k l o je književno čudo, knjiga kojoj ne manjka strpljenje, iskustvo i umeće : knjiga dubokih pesama.Postoji čitav niz Lukićevih duboko člinih i izvanrednih pesama koje je teško porediti sa bilo kojim drugim, čak i onim što se smatra najvišim vrhovima srpske poezije XX veka.
Evo pesnika koji je sam sebi najbolji savremenik!
4. Lukićeve pesme, dakle, najbolje preporučuju same sebe.U ovoj knjizi ima pesama koje će se dugo pamtiti.Te pesme i stihovi iskaču kao varnice, kao srne iz trna, lete visoko u nebo, i mnoge postaju susetke zvezda.A neke lete i prema Bogu, bez krila. - Vratite se, varnice - dovikuje pesnik - davno je Bog večerao! - Gledaj ti svoja posla - kaže jedna varnica. "Gde smo mi pošle tebe ne pitamo.Nego hajde ti, Miroslave Lukiću, uz breg!"
Lukić ih je poslušao i krenuo uz planine, Homoljske, uz Rtanj, ili prema čarobnom helenskom bregu. (...)
Evo pesnika koji je sam sebi najbolji savremenik!
4. Lukićeve pesme, dakle, najbolje preporučuju same sebe.U ovoj knjizi ima pesama koje će se dugo pamtiti.Te pesme i stihovi iskaču kao varnice, kao srne iz trna, lete visoko u nebo, i mnoge postaju susetke zvezda.A neke lete i prema Bogu, bez krila. - Vratite se, varnice - dovikuje pesnik - davno je Bog večerao! - Gledaj ti svoja posla - kaže jedna varnica. "Gde smo mi pošle tebe ne pitamo.Nego hajde ti, Miroslave Lukiću, uz breg!"
Lukić ih je poslušao i krenuo uz planine, Homoljske, uz Rtanj, ili prema čarobnom helenskom bregu. (...)
...Ovo novo, drugo izdanje (Arhiva u osnivanju 1 -2) - dopunjeno je i prošireno novim pesmama i tekstovima koje je Lukić objavio u međuvremenu, a koji su "pupčanom vrpcom" povezani sa prvim izdanjem.
Ovo novo, drugo izdanje - dopunjeno je i prošireno :
DODATKOM : POVRATNO KOLO, knjigama Sudbina raba Miroslava i Bršljan oko gimnazije, sa komentarima. Taj blok se objavljuje, prevashodno iz književno - istorijskih razloga, mada on prevazilazi taj povod. Ovaj "blok" baca novu svetlost na ovog pesnika, i čini razumljivijim razloge njegove decenijske "odsutnosti" iz savremene srpske književnosti. Esejima : DIJAMANTI I IVERJE, In medias res, Moderna vremena i starinski pesnik. PESME BELE VRANE, (preuzetim iz poslednje, etvrte knjige Lukićevih eseja DUHOVI, 1 , Beograd, v. u Alamanahu za živu tradiciju, književnost i alhemiju, 1 / 1998, str. 383 - 434). Esejom : REČNIK ARHIVA U OSNIVANJU ( prvobitno objavljenim u beogradskom asopisu "Savremenik", potom bez ikakvih izmena, preštampanim u Lukićevoj knjizi eseja "Muzej Nemogućeg Ratara", Zavetine, Beograd, 1996 ) . Pesmama : Tri pogleda na Otpad, Opet to, malo drukije.I to je, bezmalo jedna nova knjiga!
Pesmama (u okviru ciklusa PREOBRAŽENJE I DRUGE PESME O KRALJICI MAB) : "I : Roman u stihovima" ( preko 20 - ak novih, neobjavljivanih pesama : bezmalo, opet, itava jedna zbirka!).
Novim pesmama , na kraju knj. ZLATNI RASUDENAC : Anđeo ćutanja i Povodom jedne fotografije. Na kraju ovog Novog, dopunjenog i proširenog izdanja ARHIVA U OSNIVANJU, 1 - 2, objavljuje se nadahnut prilog iz pera Savatija Ig. Mitrovića, Linija prskanja... - najbliži književnom portretu Miroslava Lukića.
Ovo novo, drugo izdanje - dopunjeno je i prošireno :
DODATKOM : POVRATNO KOLO, knjigama Sudbina raba Miroslava i Bršljan oko gimnazije, sa komentarima. Taj blok se objavljuje, prevashodno iz književno - istorijskih razloga, mada on prevazilazi taj povod. Ovaj "blok" baca novu svetlost na ovog pesnika, i čini razumljivijim razloge njegove decenijske "odsutnosti" iz savremene srpske književnosti. Esejima : DIJAMANTI I IVERJE, In medias res, Moderna vremena i starinski pesnik. PESME BELE VRANE, (preuzetim iz poslednje, etvrte knjige Lukićevih eseja DUHOVI, 1 , Beograd, v. u Alamanahu za živu tradiciju, književnost i alhemiju, 1 / 1998, str. 383 - 434). Esejom : REČNIK ARHIVA U OSNIVANJU ( prvobitno objavljenim u beogradskom asopisu "Savremenik", potom bez ikakvih izmena, preštampanim u Lukićevoj knjizi eseja "Muzej Nemogućeg Ratara", Zavetine, Beograd, 1996 ) . Pesmama : Tri pogleda na Otpad, Opet to, malo drukije.I to je, bezmalo jedna nova knjiga!
Pesmama (u okviru ciklusa PREOBRAŽENJE I DRUGE PESME O KRALJICI MAB) : "I : Roman u stihovima" ( preko 20 - ak novih, neobjavljivanih pesama : bezmalo, opet, itava jedna zbirka!).
Novim pesmama , na kraju knj. ZLATNI RASUDENAC : Anđeo ćutanja i Povodom jedne fotografije. Na kraju ovog Novog, dopunjenog i proširenog izdanja ARHIVA U OSNIVANJU, 1 - 2, objavljuje se nadahnut prilog iz pera Savatija Ig. Mitrovića, Linija prskanja... - najbliži književnom portretu Miroslava Lukića.
...Biti istinski pesnik i imati ovakvu jednu knjigu, kakva je ova, predstavlja retku sreću u savremenoj srpskoj književnosti - i za njenog autora, ali još više za čitaoce...
Evo pesnika savesti i nesanice, košmara epohe i jazova duše, iz kojih se oglasio u muklom i jezivom životu, oglasio iz neprekidnih bdenja - bdenja zbog ljubavi, zbog gubitaka i sudbine, zbog uobraženih i stvarnih strahota i iskušenja i opasnosti, zbog sujeta i uvreda čije je udarce primao. Sve što neki drugi nisu mogli ni u snu naslutiti ni na javi videti, kazale su ovom pesniku nesanica i bdenje nemim i mračnim govorom. Ovaj pesnik nije išao kao mačak u čizmama od sedam milja, sporo je napredovao, ali je stigao svuda gde su pesme, živeo je u raznim melodijama, na putevima, u šumskim pustošima i na propalim salašima i bačijama, na otpadima, i na bregovima srca, gde brišu jesenji vetrovi. Ona nepoznata ali ograničena količina čežnje koja postoji u svakom čoveku i teži da se utroši i koja se, već prema prilikama, vezuje za ljude, stvari, zemlje, ideje ili verovanja, upotrebljena je na jedan od najboljih mogućih način u pesmama ovog pesnika, koji će iz ovog ponovljenog izdanja otići. Pravo u Slavu.
Evo pesnika savesti i nesanice, košmara epohe i jazova duše, iz kojih se oglasio u muklom i jezivom životu, oglasio iz neprekidnih bdenja - bdenja zbog ljubavi, zbog gubitaka i sudbine, zbog uobraženih i stvarnih strahota i iskušenja i opasnosti, zbog sujeta i uvreda čije je udarce primao. Sve što neki drugi nisu mogli ni u snu naslutiti ni na javi videti, kazale su ovom pesniku nesanica i bdenje nemim i mračnim govorom. Ovaj pesnik nije išao kao mačak u čizmama od sedam milja, sporo je napredovao, ali je stigao svuda gde su pesme, živeo je u raznim melodijama, na putevima, u šumskim pustošima i na propalim salašima i bačijama, na otpadima, i na bregovima srca, gde brišu jesenji vetrovi. Ona nepoznata ali ograničena količina čežnje koja postoji u svakom čoveku i teži da se utroši i koja se, već prema prilikama, vezuje za ljude, stvari, zemlje, ideje ili verovanja, upotrebljena je na jedan od najboljih mogućih način u pesmama ovog pesnika, koji će iz ovog ponovljenog izdanja otići. Pravo u Slavu.
Aleksandar Lukić
Aleksandar Lukić, Savatije Ig. Mitrović, Batrić Cerović: NA VETRU NA ČISTINI NA VISINI.
Mit i metafora. Opus Umetnost mahagonija Miroslava Lukića
Mit i metafora. Opus Umetnost mahagonija Miroslava Lukića
Edition Sectio Caesarea,Paris - Mobarov institut, Beograd, 2000. 260 str. 21 cm.
str. 104 -106
str. 104 -106
Нема коментара:
Постави коментар